Friday 8 July 2011

PELAN TAKTIKAL PENGURUSAN PENCAPAIAN MURID (PPM) TAHUN 2011

 
PELAN TAKTIKAL PENGURUSAN PENCAPAIAN MURID (PPM) TAHUN 2011 MATA PELAJARAN LUKISAN KEJURUTERAAN

Program
Objektif
Tanggung
jawab
Tempoh
Kos /
Sumber
TOV
ETR
Indikator Pencapaian

1. CELIK
     LK
(Pelajar Sederhana dan Lemah)


Meningkatkan peratus lulus
Lukisan
kejuruteraan sekurang-sekurangnya gred D

Semua Guru Mata Pelajaran Lukisan
Kejuruteraan

Mac
          -
Oktober

RM50

3/6(50%)
Pelajar tidak mencapai  sekurang-kurangnya gred D

6/6(100%)
Pelajar berjaya mencapai  sekurang-kurangnya gred D

Peratusan pelajar mencapai  sekurang-kurangnya gred D
Meningkat


2. SKOR A          
(Pelajar Cemerlang)

Meningkatkan peratus pelajar memperoleh
gred A

Semua Guru Mata Pelajaran
Lukisan
Kejuruteraan

Julai
          -
Oktober

RM50

5/6 (83%)
Pelajar tidak memperoleh gred A

6/6 (100%)
Pelajar berjaya memperoleh gred A

Peratusan pelajar memperoleh gred A meningkat


3. JEJAK
     ILMU
(Semua Pelajar)

Meningkatkan kualiti gred mata pelajaran
Lukisan
Kejuruteraan

Guru Mata Pelajaran
Lukisan
Kejuruteraan

Februari
-
Oktober

RM50

3/6(50%)
Pelajar tidak memperoleh gred yang berkualiti

6/6(100%) Pelajar meningkat ke
gred yang lebih berkualiti  

Peratusan pelajar  yang memperoleh gred yang lebih berkualiti meningkat



PELAN OPERASI TAHUN 2011
LUKISAN KEJURUTERAAN

Nama Projek
PROGRAM  ‘CELIK LK’
Objektif
Meningkatkan peratus lulus Lukisan Kejuruteraan sekurang-sekurangnya gred  D
Tempoh
Mac – Oktober  2011
Kumpulan Sasaran
Pelajar  sederhana dan lemah
Bilangan
TOV: 3/6 (50%)      ETR:  6/6 (100%)
Guru Terlibat
1.Pn. Hasnah bt Othman
2.En.Mohd.Nizam b.Jatin
Proses Kerja
1.0   Taklimat Program ‘CELIK LK’
        1.1   Ucapan Ketua Panitia
        1.2   Penerangan tentang Program ‘CELIK LK’
2.0    Persediaan awal
         2.1  Mengenal pasti kumpulan sasaran.
         2.2  Penyediaan modul yang berkualiti,berfokus
                dan   bersesuaian untuk menjamin
                keberkesanan program.
3.0    Program dijalankan sekali seminggu (60 minit)
4.0    Pelaksanaan aktiviti
         4.1   Dilaksanakan semasa proses pengajaran
                 dan pembelajaran.
         4.2   Modul berdasarkan topik –topik Kertas 1
                 dan bersesuaian untuk menjamin
                  keberkesanan program
4.3       Soalan secara lisan dilaksanakan selepas 
sesuatu topik bagi menguji kefahaman.
4.4       Latih tubi topikal diberikan untuk
memantapkan lagi kemahiran melukis.
4.5       Pelajar cemerlang sebagai rakan 
Pembimbing kepada pelajar lemah.
Kekangan
1.0  Penguasaan yang lemah dalam tajuk tingkatan 4.
2.0  Sikap pelajar yang kurang yakin menjawab soalan
       LK dan motivasi yang lemah.
3.0    Peruntukan kewangan Panitia Lukisan
       Kejuruteraan yang terhad. 
4.0  Peruntukan  masa mengajar tidak mencukupi.
Pemantauan
Pemantauan dilakukan oleh Pengetua / Penolong Kanan Pentadbiran / Guru Kanan Teknik & Vokasional
Penilaian
1.0 Penilaian dijalankan selepas sesuatu program
      dilaksanakan bagi mengenal pasti berkesanannya.
2.0 Post – mortem peperiksaan
Penambahbaikan
1.0  Berdasarkan hasil penilaian dan pemantauan penambahbaikan dilakukan setiap bulan bagi meningkatkan keberkesanan program.

PELAN OPERASI TAHUN 2011
LUKISAN KEJURUTERAAN

Nama Projek
PROGRAM  ‘SKOR A’
Objektif
Meningkatkan peratus pelajar memperoleh gred A
Tempoh
Julai – Oktober 2011
Kumpulan Sasaran
Pelajar  cemerlang
Bilangan
TOV:  5/6  (83%)    ETR: 6/6 (100%)
Guru Terlibat
1.Pn. Hasnah bt Othman
2.En.Mohd.Nizam b.Jatin
Proses Kerja
1.0   Taklimat Program  ‘SKOR A’     
1.1   Ucapan Ketua Panitia
1.2   Penerangan tentang Program ‘SKOR A’
2.0   Persediaan awal
        2.1   Mengenal pasti kumpulan sasaran.
        2.2   Penyediaan modul yang berkualiti,berfokus
                dan   bersesuaian untuk menjamin
                keberkesanan program.
3.0   Program dijalankan sekali seminggu(40 minit)
4.0   Pelaksanaan aktiviti
4.1   Dilaksanakan semasa proses pengajaran
        dan pembelajaran.
4.2  Modul berdasarkan
       4.2.1  Soalan-soalan Percubaan 2011 dari
                 negeri-negeri  lain.
       4.2.2  Soalan SPM sebenar.
       4.2.3  Soalan-soalan ramalan
4.3  Soalan secara lisan dilaksanakan sepanjang
       proses pengajaran dan pembelajaran bagi
       menguji kefahaman.
4.4 Latih tubi melukis diberikan sebagai kerja
      tambahan.
Kekangan
1.0  Sikap pelajar yang kurang yakin menjawab soalan LK   
2.0  Peruntukan kewangan panitia  adalah terhad.
3.0  Peruntukan  masa mengajar tidak mencukupi.   
Pemantauan
Pemantauan dilakukan oleh Pengetua / Penolong Kanan Pentadbiran / Guru Kanan Teknik & Vokasional
Penilaian
1.0  Penilaian dijalankan selepas sesuatu program
      dilaksanakan bagi mengenal pasti berkesanannya.
2.0 Post-mortem peperiksaan
Penambahbaikan
Berdasarkan hasil penilaian dan pemantauan,
penambahbaikan dilakukan setiap minggu bagi
meningkatkan keberkesanan program.



PELAN OPERASI TAHUN 2011
 LUKISAN KEJURUTERAAN
Nama Projek
PROGRAM ‘JEJAK ILMU’
Objektif
Meningkatkan kualiti gred mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
Tempoh
Februari  -  Oktober  2011
Kumpulan Sasaran
Semua pelajar 
Bilangan
TOV : 3/6 (50%)   ETR : 6/6(100%)
Guru Terlibat
1.Pn. Hasnah bt Othman
2.En.Mohd.Nizam b.Jatin
Proses Kerja
1.0   Taklimat Program  ‘JEJAK ILMU’
        1.1   Ucapan Ketua Panitia
        1.2   Penerangan tentang Program ‘JEJAK ILMU’
2.0   Persediaan awal
        2.1   Mengenal pasti kumpulan sasaran.
        2.2   Penyediaan modul yang berkualiti,berfokus
                dan   bersesuaian untuk menjamin
                keberkesanan program.
3.0   Program dijalankan 2 kali sebulan (3 jam sekali)
4.0   Pelaksanaan aktiviti
        4.1   Dilaksanakan pada hari Sabtu dan cuti
                persekolahan.(Kelas tambahan terancang)
        4.2  Modul berdasarkan
                4.2.1  Topik-topik  popular dan pilihan.
                4.2.1  Soalan-soalan Percubaan 2011 dari 
                          negeri-negeri  lain.
                4.2.2  Soalan SPM sebenar
                4.2.3  Soalan-soalan ramalan
        4.3  Soalan secara lisan berkenaan topik semasa
                dan topik yang telah dipelajari akan disoal
     sepanjang kelas berjalan.
        4.4 Latihan  disemak bagi mengenal pasti
              kemahiran yang telah dicapai oleh setiap pelajar
Kekangan
1.0  Sikap pelajar yang kurang yakin menjawab soalan
       dan motivasi yang lemah.       
2.0  Peruntukan kewangan panitia yang terhad. 
3.0  Peruntukan  masa mengajar tidak mencukupi. 
Pemantauan
Pemantauan dilakukan oleh Pengetua / Penolong Kanan Pentadbiran / Guru Kanan Teknik & Vokasional
Penilaian
1.0  Penilaian dijalankan selepas sesuatu program
      dilaksanakan bagi mengenal pasti berkesanannya.
2.0 Ulang periksa bagi pelajar yang tidak mencapai
      tahap kualiti
2.0 Post-mortem peperiksaan
Penambahbaikan
1.0  Berdasarkan hasil penilaian dan pemantauan ,
      penambahbaikan dilakukan setiap minggu bagi  
      meningkatkan keberkesanan program.











No comments:

Post a Comment