PELAN TAKTIKAL PENGURUSAN PENCAPAIAN MURID (PPM) TAHUN 2011 MATA PELAJARAN LUKISAN KEJURUTERAAN
Program | Objektif | Tanggung jawab | Tempoh | Kos / Sumber | TOV | ETR | Indikator Pencapaian |
1. CELIK LK (Pelajar Sederhana dan Lemah) | Meningkatkan peratus lulus Lukisan kejuruteraan sekurang-sekurangnya gred D | Semua Guru Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan | Mac - Oktober | RM50 | 3/6(50%) Pelajar tidak mencapai sekurang-kurangnya gred D | 6/6(100%) Pelajar berjaya mencapai sekurang-kurangnya gred D | Peratusan pelajar mencapai sekurang-kurangnya gred D Meningkat |
2. SKOR A (Pelajar Cemerlang) | Meningkatkan peratus pelajar memperoleh gred A | Semua Guru Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan | Julai - Oktober | RM50 | 5/6 (83%) Pelajar tidak memperoleh gred A | 6/6 (100%) Pelajar berjaya memperoleh gred A | Peratusan pelajar memperoleh gred A meningkat |
3. JEJAK ILMU (Semua Pelajar) | Meningkatkan kualiti gred mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan | Guru Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan | Februari - Oktober | RM50 | 3/6(50%) Pelajar tidak memperoleh gred yang berkualiti | 6/6(100%) Pelajar meningkat ke gred yang lebih berkualiti | Peratusan pelajar yang memperoleh gred yang lebih berkualiti meningkat |
PELAN OPERASI TAHUN 2011
LUKISAN KEJURUTERAAN
Nama Projek | PROGRAM ‘CELIK LK’ |
Objektif | Meningkatkan peratus lulus Lukisan Kejuruteraan sekurang-sekurangnya gred D |
Tempoh | Mac – Oktober 2011 |
Kumpulan Sasaran | Pelajar sederhana dan lemah |
Bilangan | TOV: 3/6 (50%) ETR: 6/6 (100%) |
Guru Terlibat | 1.Pn. Hasnah bt Othman 2.En.Mohd.Nizam b.Jatin |
Proses Kerja | 1.0 Taklimat Program ‘CELIK LK’ 1.1 Ucapan Ketua Panitia 1.2 Penerangan tentang Program ‘CELIK LK’ |
2.0 Persediaan awal 2.1 Mengenal pasti kumpulan sasaran. 2.2 Penyediaan modul yang berkualiti,berfokus dan bersesuaian untuk menjamin keberkesanan program. | |
3.0 Program dijalankan sekali seminggu (60 minit) | |
4.0 Pelaksanaan aktiviti 4.1 Dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. 4.2 Modul berdasarkan topik –topik Kertas 1 dan bersesuaian untuk menjamin keberkesanan program 4.3 Soalan secara lisan dilaksanakan selepas sesuatu topik bagi menguji kefahaman. 4.4 Latih tubi topikal diberikan untuk memantapkan lagi kemahiran melukis. 4.5 Pelajar cemerlang sebagai rakan Pembimbing kepada pelajar lemah. | |
Kekangan | 1.0 Penguasaan yang lemah dalam tajuk tingkatan 4. 2.0 Sikap pelajar yang kurang yakin menjawab soalan LK dan motivasi yang lemah. 3.0 Peruntukan kewangan Panitia Lukisan Kejuruteraan yang terhad. 4.0 Peruntukan masa mengajar tidak mencukupi. |
Pemantauan | Pemantauan dilakukan oleh Pengetua / Penolong Kanan Pentadbiran / Guru Kanan Teknik & Vokasional |
Penilaian | 1.0 Penilaian dijalankan selepas sesuatu program dilaksanakan bagi mengenal pasti berkesanannya. 2.0 Post – mortem peperiksaan |
Penambahbaikan | 1.0 Berdasarkan hasil penilaian dan pemantauan penambahbaikan dilakukan setiap bulan bagi meningkatkan keberkesanan program. |
PELAN OPERASI TAHUN 2011
LUKISAN KEJURUTERAAN
Nama Projek | PROGRAM ‘SKOR A’ |
Objektif | Meningkatkan peratus pelajar memperoleh gred A |
Tempoh | Julai – Oktober 2011 |
Kumpulan Sasaran | Pelajar cemerlang |
Bilangan | TOV: 5/6 (83%) ETR: 6/6 (100%) |
Guru Terlibat | 1.Pn. Hasnah bt Othman 2.En.Mohd.Nizam b.Jatin |
Proses Kerja | 1.0 Taklimat Program ‘SKOR A’ 1.1 Ucapan Ketua Panitia 1.2 Penerangan tentang Program ‘SKOR A’ |
2.0 Persediaan awal 2.1 Mengenal pasti kumpulan sasaran. 2.2 Penyediaan modul yang berkualiti,berfokus dan bersesuaian untuk menjamin keberkesanan program. | |
3.0 Program dijalankan sekali seminggu(40 minit) | |
4.0 Pelaksanaan aktiviti 4.1 Dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. 4.2 Modul berdasarkan 4.2.1 Soalan-soalan Percubaan 2011 dari negeri-negeri lain. 4.2.2 Soalan SPM sebenar. 4.2.3 Soalan-soalan ramalan 4.3 Soalan secara lisan dilaksanakan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran bagi menguji kefahaman. 4.4 Latih tubi melukis diberikan sebagai kerja tambahan. | |
Kekangan | 1.0 Sikap pelajar yang kurang yakin menjawab soalan LK 2.0 Peruntukan kewangan panitia adalah terhad. 3.0 Peruntukan masa mengajar tidak mencukupi. |
Pemantauan | Pemantauan dilakukan oleh Pengetua / Penolong Kanan Pentadbiran / Guru Kanan Teknik & Vokasional |
Penilaian | 1.0 Penilaian dijalankan selepas sesuatu program dilaksanakan bagi mengenal pasti berkesanannya. 2.0 Post-mortem peperiksaan |
Penambahbaikan | Berdasarkan hasil penilaian dan pemantauan, penambahbaikan dilakukan setiap minggu bagi meningkatkan keberkesanan program. |
PELAN OPERASI TAHUN 2011
LUKISAN KEJURUTERAAN
Nama Projek | PROGRAM ‘JEJAK ILMU’ |
Objektif | Meningkatkan kualiti gred mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan |
Tempoh | Februari - Oktober 2011 |
Kumpulan Sasaran | Semua pelajar |
Bilangan | TOV : 3/6 (50%) ETR : 6/6(100%) |
Guru Terlibat | 1.Pn. Hasnah bt Othman 2.En.Mohd.Nizam b.Jatin |
Proses Kerja | 1.0 Taklimat Program ‘JEJAK ILMU’ 1.1 Ucapan Ketua Panitia 1.2 Penerangan tentang Program ‘JEJAK ILMU’ |
2.0 Persediaan awal 2.1 Mengenal pasti kumpulan sasaran. 2.2 Penyediaan modul yang berkualiti,berfokus dan bersesuaian untuk menjamin keberkesanan program. | |
3.0 Program dijalankan 2 kali sebulan (3 jam sekali) | |
4.0 Pelaksanaan aktiviti 4.1 Dilaksanakan pada hari Sabtu dan cuti persekolahan.(Kelas tambahan terancang) 4.2 Modul berdasarkan 4.2.1 Topik-topik popular dan pilihan. 4.2.1 Soalan-soalan Percubaan 2011 dari negeri-negeri lain. 4.2.2 Soalan SPM sebenar 4.2.3 Soalan-soalan ramalan 4.3 Soalan secara lisan berkenaan topik semasa dan topik yang telah dipelajari akan disoal sepanjang kelas berjalan. 4.4 Latihan disemak bagi mengenal pasti kemahiran yang telah dicapai oleh setiap pelajar | |
Kekangan | 1.0 Sikap pelajar yang kurang yakin menjawab soalan dan motivasi yang lemah. 2.0 Peruntukan kewangan panitia yang terhad. 3.0 Peruntukan masa mengajar tidak mencukupi. |
Pemantauan | Pemantauan dilakukan oleh Pengetua / Penolong Kanan Pentadbiran / Guru Kanan Teknik & Vokasional |
Penilaian | 1.0 Penilaian dijalankan selepas sesuatu program dilaksanakan bagi mengenal pasti berkesanannya. 2.0 Ulang periksa bagi pelajar yang tidak mencapai tahap kualiti 2.0 Post-mortem peperiksaan |
Penambahbaikan | 1.0 Berdasarkan hasil penilaian dan pemantauan , penambahbaikan dilakukan setiap minggu bagi meningkatkan keberkesanan program. |
No comments:
Post a Comment